سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوردور

نظر

درآمد تور لیدرها چقدر است؟ میزان درآمد تور لیدرها که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مصوّب می‌کند بر چه اساسی است؟ در این مطلب بیشتر درباره میزان و شیوه درآمدی که تورلیدرها دارند بخوانید.

یکی از سوال‌های اصلی کسانی که می‌خواهند وارد حوزه تور لیدری شوند، دستمزد تور لیدر است. علاقمندان به این حوزه کاری، برایشان مهم است که بدانند یک راهنمای تور چه میزان درآمد دارد. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هر ساله مبلغی را به عنوان کف دستمزد راهنمایان گردشگری تصویب می‌کنند که آژانس‌های مسافرتی بتوانند با استناد به آن، با راهنما قرارداد ببندند. این مبلغ با توجه به آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی که تورلیدر گذرانده، درجه سختی سفرها و سابقه سفر راهنمایان قابل تغییر است. 

برای عضویت به عنوان تور لیدر  اینجا را کلیک کنید

انجمن صنفی راهنمایان و تعیین دستمزد

انجمن صنفی راهنمایان در سال 1387 با هدف پیگیری حقوق راهنمایان گردشگری تاسیس شد. تلاش برای انسجام قانونی، ایجاد شغل و تعیین حدود  وظایف و فعالیت‌های راهنما و ایجاد تعامل با نهادهای دیگر فعال در امر گردشگری مواردی است که انجمن صنفی راهنمایان آن‌را از ابتدا دنبال کرده و می‌کند.
در این راستا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن صنفی راهنمایان در هر سال تعیین کف دستمزد است. اساتید گردشگری و پیشکسوتان، اکیدا توصیه می‌کنند که راهنمایان از حقوق قانونی خود مطلع باشند و در زمان همکاری با آژانس‌ها و دیگر نهاد‌های فعال در امر گردشگری کف حقوق و مطالبات تعیین شده را در نظر بگیرند. 
در سال‌های گذشته انجمن صنفی با توجه به ویژگی‌های فردی، زبان، میزان سختی تور، سابقه تور لیدری و پارامترهای دیگر مبلغی را به عنوان کف دستمزد در نظر گرفت اما امسال شیوه تعیین دستمزد لیدرها تخصصی‌تر و جزئی‌تر شده است.

مبلغ درآمد تورلیدرها برای سال 1397

طبق مصوبه سال جاری انجمن صنفی راهنمایان، مبلغ دستمز تورلیدرها به شکل زیر تعیین شده است. لازم به توضیح است که این مبالغ کف دستمزد بوده و راهنمایان تور به صورت توافقی با آژانس‌های مسافرتی، مبالغ بالاتری از این دستمزد (حتی چندین برابر) را دریافت می‌کنند. مثلا دستمزد تور لیدرطبیعت‌گردی (با توجه به درجه سختی) یا درایورگاید، تا دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر ذکر این نکته ضروری است که اگر آژانس یا نهادی کمتر از این مبالغ بپردازند، تورلیدرها می‌توانند از این بابت شکایت کنند. حداقل دستمزد سال 1397 ویژه راهنمایانی که به صورت دائم از طریق کارفرما بیمه شده‌اند به شرح زیر می‌باشد:

ردیف نوع راهنما حداقل دستمزد برای یک روز (تومان) حداقل دستمزد برای نیم روز (تومان) توضیحات
1 فرهنگی 222/800 133/600 تاریخی
2 طبیعت‌گردی 278/500 167/100 ورزشی، زمین‌شناسی، کوهنوردی
3 زبان خاص 1 278/500 167/100 چینی، روسی، ژاپنی، هندی و…
4 زبان خاص 2 245/080 147/048 اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، لهستانی و…
5 گرایش ویزه 334/200 تجاری، درمانی، تخصص مرتبط
6 ترانسفر فرودگاه مهرآباد و داخل شهر 35/000
7 ترانسفر فرودگاه امام (ره) 65/000 40 کیلومتر

درآمد تورلیدر راننده (Driver Guide)

ردیف نوع حداقل دستمزد توضیحات
1 ترانسفر فرودگاه امام (ره) 253/680 خودرو با ارزش بالای صد میلیون
2 ترانسفر فرودگاه امام (ره) 181/680 خودرو با ارزش کمتر از صد میلیون
3 ترانسفر پایانه داخل شهر 126/840 خودرو با ارزش بالای صد میلیون
4 ترانسفر پایانه داخل شهر 90/840 خودرو با ارزش کمتر از صد میلیون
5 راهنما راننده (برای 5 روز گشت و بیشتر) 634/200 خودرو با ارزش بالای صد میلیون
6 راهنما راننده (برای 5 روز گشت و بیشتر) 454/200 خودرو با ارزش کمتر از صد میلیون
7 راهنما راننده (گشت برای 5 روز و کمتر) 678/594 خودرو با ارزش بالای صد میلیون
8 راهنما راننده (گشت برای 5 روز و کمتر) 485/994 خودرو با ارزش کمتر از صد میلیون

توجه و پیگیری قوانین وضع شده توسط انجمن صنفی راهنمایان گردشگری می‌تواند به یکپارچگی، دریافت حقوق و مطالبات قانونی و حرکت به سمت پیشرفت منجر شود. امید است راهنمایان سرتاسر کشور که با گذراندن دوره‌های تخصصی و اعتقاد به پیشبرد فعالیت‌هایشان از مسیر درست ملتزم هستند، بتوانند بیش از پیش به حقوق خود دست یابند و اعتلای صنعت گردشگری کشور محقق گردد.

برای عضویت به عنوان تور لیدر  اینجا را کلیک کنید